Categories

کیمیای وصل ( 2 جلد )

با خرید این محصول شما می توانید تا 3960 امتیاز باشگاه مشتریان. سبد شما در مجموع 3960 امتیاز دارد که می تواند به کوپن تخفیف تبدیل شود 792 تومان.


39,600 تومان

-10%

44,000 تومان

اطلاعات بیشتر

ناشر: تراث

۴۱۶صفحه

تاريخ نشر:۹۴/۰۶/۲۱

كد ديويي:۲۹۷.۷۷۷

زبان كتاب:فارسي

محل نشر:تهران – تهران

مسلمیه و روز عرفه که می‌آیند کم‎‌کم صدای رسیدن محرم به گوش می‌رسد. خادمان هیئات که از خیلی قبلتر دنبال جفت و جور کردن کارها بوده‌اند بیشتر تلاش می‌کنند تا همه چیز را آماده برگزاری مجلس عزای اباعبدالله(ع) کنند. و البته خیلی‌ها هم که شاید مسئولیتی جز گریه بر مصیبت آقا و مولایشان نداشته باشند –و چه مسئولیت بزرگی است و چه توفیق بی‌نهایتی- کم‌کم به فکر استفاده هر چه بهتر از این فرصت می‌افتند. چله گرفتن و زیارت عاشورا خواندن یکی از کارهایی است که خیلی‌ها با آمدن ماه محرم مقید به انجام آن هستند و تا اربعین حسینی ادامه می‌دهند. خواندن «کیمیای وصل» برای این دسته از افراد و حتی آنها که هر از گاهی خود را به نمی از دریای زیارت عاشورا می‌رساند مفید و ضروری است.

کتاب «کیمیای وصل» با زیر عنوان «سیری در معارف زیارت عاشورا بر اساس نسخه جمال العارفین حضرت آیت الله حاج سید علی آقای قاضی» منتشر شده است. سوالی که همین الان در ذهنتان شکل گرفته را در همین ابتدا پاسخ می‌دهیم هرچند که مفصلش در انتهای کتاب قرار دارد.

نسخه‌ای که به آن اشاره شد و کتاب بر اساس آن سامان پیدا کرده است، یک نسخه از متن زیارت عاشورا است که حضرت آیت الله قاضی بر اساس آن زیارت عاشورا را قرائت می‌کرده است و این نسخه توسط سلسله شاگردان ایشان یعنی آیت الله طباطبایی، آیت الله پهلوانی و آیت الله جعفری تهرانی به مولف کتاب رسیده است.

مولف در انتهای جلد دوم و جایی که به این نسخه می‌پردازد آورده است: «از آنجا که نسخه‌هایی از زیارت عاشورا منسوب به حضرت آیت الله حاج سید علی آقا قاضی در سایت‌ها و نیز در بعضی کتاب‌ها منتشر شده که با نسخه هر دو استاد بزرگوارم مرحوم آیت الله پهلوانی و مرحوم آیت الله جعفری تهرانی متفاوت بوده، بر آن شدم تا نسخه تصحیح شده آن را که حضرت آیت الله حاج آقا سید عبدالله جعفری تهرانی در اختیار این حقیر محض قرار دادند منتشر کنم».

این نسخه تفاوت‌های کوچکی با نسخه منتشره در مفاتیح الجنان دارد و البته توضیحاتی از جمله آنکه در غیر روز عاشورا هنگام قرائت، بجای «هذا یومٌ» در فراز «ان هذا یومٌ تبرکت...» گفته شود: «یومَ قتلِ الحسینِ یومٌ».

این نسخه در انتهای کتاب چاپ شده و توضیحاتی بیشتری درباره سندیت نسخه و موضوعات مرتبط با آن نیز آمده است.

همچنین پیش از این بخش، طریقه ختم زیارت عاشورا به شیوه‌ای که حضرت آیت الله قاضی خود به آن مقید بودند و به آن توصیه می‌نمودند نیز آورده شده است. مثل اینکه در روز عاشورا چگونه زیارت قرائت شود و در غیر این روز چگونه و نقل قولی از مرحوم آیت الله بهجت درباره نحوه قرائت زیارت عاشورا توسط کسانی که توان قرائت صد لعن و صد سلام آن را ندارند.

اما کتاب دو جلدی «کیمیای وصل» که مجموعاً بیش از ۸۰۰ صفحه دارد تنها همین دو نکته –البته ارزشمند و مغتنم- را در خود جای نداده است. این کتاب دریچه‌ای است برای فهم بیشتر زیارت عاشورا و انس بیشتر با آن و بهره‌مندی بیشتر از آن.

۶۰ صفحه ابتدایی کتاب به بیان نکاتی درباره زیارت عاشورا اختصاص دارد. نکاتی مثل «معنای زیارت»، «نمونه‌ای از آثار دنیوی زیارت عاشورا»، «توصیه برزخی علامه امینی» و «توصیه به قرائت هر روزه زیارت عاشورا» که کمک می‌کنند با فهم بیشتر نسبت به جایگاه رفیع این زیارت نورانی به دامن آن چنگ بزنیم.

از اینجا به بعد و در قالب بیش از ۷۰۰ صفحه مولف به شرح نکات اخلاقی، عرفانی و اعتقادی هر فراز از این زیارت قدسی پرداخته است. مولف در هر بخش ابتدا فراز مربوطه را آورده و سپس به شرح آن اقدام کرده است. برای مثال در همان فراز ابتدایی «السلام علیک یا اباعبدلله» مطالبی چون «آسانترین ابزار تکریم»، «رقص جان»، «جامع‌ترین ادب و دعا»، «توصیه‌ای راهگشا از فقیه عارف» و... ذکر شده است.

مولف به همین طریق زیارت عاشورا را به فرازهایی که پیوند بیشتری با یکدیگر دارند تقسیم کرده و به شرح هر کدام پرداخته است. در لابلای مطالب و به فراخور موضوع و نیاز مخاطب، مولف به ارائه حکمتها و توصیه‌های کاربردی و عملی پرداخته است که مطالعه آنها چراغ راهی پیش روی خواننده قرار می‌دهد تا با اتمام این کتاب علاوه بر افزایش دانش و فهم، دستوراتی عملی هم برای اجرا و سیر و سلوک داشته باشد. مطالبی چون «سیره و توصیه مرحوم آیت الله قاضی در عزای حضرت حسین(ع)» از این دسته‌اند.

در واقع باید گفت که کتاب «کیمیای وصل» همچون آثار پیشین مولف فقط جنبه تئوری و نظری نداشته و به نوعی راهنمای عملی سیر و سلوک نیز هست. مولف گرانقدر پیش از این در «سلوک با همسر» که کتابی برای ارتقای معنوی و اخلاقی خانواده‌ها و اصلاح رابطه زوجین است، یا در «بالاترین نذر» که طریقه ختم حدیث شریف کساء است و یا در «باده گلگون» که چهارصد و چهل کلمه در سیر و سلوک الی الله از مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است نیز این رویه را پیش گرفته بود.

سیری در معارف زیارت عاشورا - بر اساس نسخه آیت الله حاج سید علی آقا قاضی
نویسنده/مؤلف: 
ص. ج.
تاریخ چاپ اثر: 
۱۳۹۴/۰۷/۰۱
تعداد صفحات: 
۴۱۶ص.
نوبت چاپ: 
اول - پائیز ۱۳۹۴
شمارگان: 
۱,۰۰۰نسخه
نوع جلد: 
جلد سخت(گالینگور)
قطع: 
وزیری
فهرست مطالب: 

وَ اَسْئَلُهُ اَنْ يبَلِّغَنِى الْمَقامَ الْـمَحْمُودَ لَکمْ‏ عِنْدَ الله

مقام محمود

مقام محمود یا ولایت کبرای الهیّه

محمود بالذات و محمود بالعرض

منزلت لا اسمی و لا رسمی و مقام الله اکبر

حقیقت مقام محمود

عالی‌ترین درجه مخلَصیّت

محمود مطلق

تمنای رسیدن به مقام محمود

درخواست مقام محمود در بهترین حالات

اسم اعظم

امکان وصول به مقام محمود

توجه به افق‌های برتر

طریق نیل به مقام محمود

شفاعت کبری

مقام محمود در زیارت عاشورا

نکته

وَ اَنْ يرْزُقَنى‏ طَلَبَ ثارِکُمْ‏ مَعَ‏ اِمامٍ مَهدىٍ ظاهِرٍ بِالْـحَقِ‏ مِنْـکمْ

انتقام خون اهل بیت(ع)

خون‌خواهی ولی خدا از عظیم‌ترین عبادات

عرفان و حماسه

لقب مهدی(عج) و نکته‌ای توحیدی

اسم حسنای هادی

فیض خاص الهی

توصیف ائمه(ع) به وصف مهدی

سرّ شناخته شدن حضرت بقیهٔ الله(عج) به مهدی

استحکام بخشی به اعتقاد مهدویت

جهان پس از ظهور

رجعت

اثر تکوینی رجعت

رجعت در کلام علامه طباطبایی(ره)

ظهور آیات الهی و کشف حقایق

رجعت از مراتب قیامت است

ظهور و رجعت و قیامت مراتب مختلف یک حقیقت

رجعت در کلمات آیهٔ الله پهلوانی(ره)

توصیف امام عصر(عج) به «ظاهر»

فرق ظهور و حضور

دو احتمال در معنای «ظاهرٍ»

مقصود از «بالْحَقّ»

حصر حق در حضرت حق جلّ جلاله

 

وَ اَسْئَلُ الله بِحَقِّکمْ وَ بِالشَّاْنِ الَّذى‏ لَکمْ عِنْدَهُ اَنْ يعْطِينى‏ بِمُصابى‏ بِکمْ اَفْضَلَ ما يُعْطى‏ مُصاباً بِمُصيبَتِهِ مُصيبَةً ما اَعْظَمَها وَ اَعْظَمَ رَزِيَّتَها فِى الْإِسْلامِ وَ فى‏ جَميعِ السَّمواتِ وَ الْأَرْضِ

درخواست بهترین اجر و پاداش سوگواران

بدهکاری ذاتي ما سوی الله به حضرت حق جلّ جلاله

شأن اهل بیت(ع)

نکته

سرّ سنگینی مصائب کربلا

شدت حياي خانواده رسالت

سه نکته راه گشا

جلال و شکوه زینبی

رفع استبعاد از گریه موجودات بر سید الشهداء(ع)

امکان گریه موجودات آسمانی و زمینی

سرّ تأثر عالم هستی در عزای حسین(ع)

گریه ما سوی الله در مصیبت حضرت حسین(ع)

مکاشفه‌ای در روز عاشورا

دو شهر و یک قومی که در مصیبت حسین(ع) نگریستند

لذت نشان دادن عشق فطری به معشوق

جنود الهی و مراقبت دائمی

رصد خانه

تحمل شهادت، فرع بر شعور

ستون حنّانه

سرّ تعدد شهود

ضرورت ذکر مصائب اهل بیت(ع)

توصیه سیدالشهدا(ع) به اقامه مجلس عزا

شیوه عزاداری و مراقبت از حدود آن

لزوم موافقت طریقت با شریعت

گریستن بر مصائب اهل بیت(ع)

توصیه به‌ سرودن و خواندن شعر در مصائب حضرت حسین(ع)

سروده‌ای از علامه طباطبایی(ره) در عزای حسینی

سروده‌ای از حکیم الهی قمشه‌ای(ره)

سیره و توصیه مرحوم آیهٔ الله قاضی(ره) در عزای حضرت حسین(ع)

شور آیهٔ‌الله قاضی(ره) در اواخر عمر نسبت به‌عزای حسینی و زیارت سیدالشهداء(ع)

نشستن کنار کفش‌ها در مجلس روضه

آثار گریه در مصیبت اهل بیت(ع)

سخنی از علامه طباطبایی(ره) در رفع استبعاد از اثر اشک

سیره و توصیه آیهٔ الله جعفری تهرانی(ره)

چرا روضه نمی‌خوانی

اهتمام آیهٔ الله پهلوانی(ره) به روضه و نوحه‌خوانی

بالاتر از همه مستحبات

کیمیای اخلاص

اَللّهُمَ‏ اجْعَلْنى‏ فى‏ مَقامى‏ هَذٰا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْک صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ

سه درخواست برجسته معنوی

جايگاه مصیبت‌زدگان استرجاع‌گو در قرآن

اثر صلوات الهی

مبدأ فاعلی اخراج

لطف عملی حضرت حق جلّ جلاله

اخراج از ظلمت‌ها و تاریکی‌ها به نور

اخراج دفعی و اخراج رفعی

بدیهی‌ بودن مزیت نور بر ظلمت

رحمت خاصه الهیّه

دست یابی به عنایات خاصّه ربوبی

رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه

مخلَصین و تقاضای رحمت رحیمیّه

رابطه صلوات با رحمت الهي

مغفرت الهی

نیازمندی بندگان به مغفرت الهی

مغفرت الهی شرط ورود به ضیافت شهود

گناه و ناهمواری در امور معنوی

تأثیر گناه در عالم هستی و پدیده‌های طبیعی

لطف و مهر الهی

نیازمندی همگانی و همیشگی به استغفار

حسن ظن به حضرت حق جل جلاله

سرّ نیازمندی پیامبر(ص) به مغفرت

اقسام مغفرت

نکته

اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَماتى‏ مَماتَ‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

حیات و ممات طیّبه محمّدی(ص)

کشف حقیقی در حرم قمر بنی هاشم(ع)

صفات اهل دنیا و اهل آخرت در حدیث معراج

رمز راه ‌یابی به حیات و ممات محمّدی(ص)

حکایتی شیرین

حیات حقیقی و شهود حضرت حق جلّ جلاله

آرزوی رندان عاشق

من شاهباز عالم قدسم نه کرم خاک

غذای حیات معنوی

چه می‌دهی و چه به دست می‌آوری

دفع وسوسه‌ها و نقشه‌های شیطانی

وجه مشترک گناهان و مفاسد اخلاقی

کوتاهی بنده در دست‌یابی به حیات طیبه معنوی

بکوشید تا مستمع باشید نه سامع

اعراض از یاد خدا

از دست دادن حیات و عیش جان

خوابی عجیب و هشدار دهنده

مایه حیات طیّبه

زندگی اخروی

جلوه‌های حیات طیبه محمدی

قابلیت آراستگی به کمالات معنوی

نکته

 

اَللّهُمَّ اِنَّ هذا يوْمٌ تَـبَـرَّکتْ بِهِ بَنُو اُمَيةَ وَ ابْنُ آکلَةِ الْأَکبادِ، اللَّعينُ ابْنُ اللَّعينِ عَلى‏ لِسانِ نَبِيک، صَلَّى الله عَلَيهِ‏ وَ آلِهِ، فى‏ کلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ

وَقَفَ فيهِ نَبِيک، صَلَّى الله عَلَيهِ وَ آلِهِ‏

مبارک دانستن عاشورا در فرهنگ اموی

موضع‌گیری اهل‌بیت(ع)

آثار سوء مبارک دانستن عاشورا

روزه گرفتن در روز تاسوعا و عاشورا

بدعت بنی امیه در عید دانستن روز عاشورا

حکایتی از علامه طباطبایی(ره) در تأثیر سوء اشتغال به درس در روز عاشورا

سرّ نحوست و سعادت ایام

آکِلـهُ الاکباد

ضرورت افشاء نمودن ماهیت دشمن

لعن پیامبر(ص) بر معاویه و ابوسفیان

 

اَللّهُمَّ الْعَنْ اَبا سُفْيانَ وَ مُعوِيةَ بنَ اَبی سُفیان وَ يزيدَ بْنَ مُعاوِيةَ عَلَيهِمْ مِنْک‏ اللَّعْنَةُ اَبَدَ الْأبِدينَ

سه نکته

ابوسفیان

معاویه

دوران خلافت و دوران سلطنت

هدف نهایی معاویه، ریشه‌کن کردن اسلام

یزید

نکته

اَبَدالآبدین

 

وَ هذا يوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِيادٍ وَ آلُ مَرْوانَ  بِقَتْلِهِمُ‏ الْـحُسَينَ، صَلَواتُ‏ الله عَلَيهِ

برگی دیگر از پلیدی بنی‌امیّه

نحوست روز عاشورا

عاشورا روز حزن و گریه

 

اَللّهُمَّ ضَاعِفْ عَلَيهِمُ اللَّعْنَ مِنْک وَ الْعَذابَ‏ الْأَليمَ‏

تقاضای لعن و عذاب مضاعف

ظهور خشم و تنفر مقدس

نکته

عذاب اَلیم

نکته

 

اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَتَقَرَّبُ اِلَيک فى‏ هذَا الْيوْمِ، وَ فى‏ مَوْقِفى‏ هذا، وَ اَيامِ حَيوتى‏ بِالْبَرآئَهِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيهِمْ وَ بِالْـمُوالاتِ لِنَبِيّک وَ آلِ‏ نَبِيّک عَلَيهِ وَ عَلَيهِمُ اَلسَّلامُ

عصاره زیارت عاشورا و سه پیمان مهم

نکته

 

اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ‏ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى‏ ذلِک، اَللّهُمَ‏ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى‏ جاهَدَتِ الْحُسَينَ وَ شايعَتْ وَ بايعَتْ وَ تابَعَتْ ‏ عَلى‏ قَتْلِهِ اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً

سرّ تکرار لعن و تقدیم آن بر سلام

لعن و نفرت نسبت به پایه‌گذاران ظلم

عصابه

 

اَلسَّلامُ عَلَيک يا اَبا عَبْدِ الله وَ عَلَى الْأَرْواحِ الَّتى‏ حَلَّتْ بِفِنآئِک، عَلَيکَ مِنّى‏ سَلامُ الله اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيلُ وَ النَّهارُ، وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى‏ لِزِيارَتِکمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْـحُسَينِ وَ عَلى‏ عَلِىِّ بْنِ الْـحُسَينِ، وَ عَلى‏ اَصْحابِ الْـحُسَينِ

حکایت عاشقی و دلدادگی

اظهار اخلاص و تثبیت محبّت

تمرين عاشقي

ای کاش خانه‌ام در کربلا می‌بود

شرط وداع حقیقی

تشابه ماه محرم و ماه رمضان

قبله حقیقی

حکایتی شیرین

حضور در مشاهد مشرفه

استجابت دعا در حائر حسینی

زیارت از راه دور و رهایی از دام‌های ابلیسي

سلام بر حسین(ع)

مِهر حسینی

نکته

علی اکبر(ع)

جلوه‌هایی از تمجید قولی و فعلی سید الشهداء نسبت به علی اکبر(ع)

شباهت خَلقی

شباهت خُلقي

شباهت منطقي

تصرّف ولايي

تصرّف ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي(ره)

مرگ در منظر توحيدي حضرت علي اکبر(ع)

حالت مناميه

اظهار ما في الضمير

معرفت به مقام ولايت و امامت

سختي فراق علي اکبر(ع)

نفرين امام(ع)و مقام اصطفاي حضرت علي اکبر(ع)

مقام اصطفاء

سرّ درخواست آب و دريافت وعده شراب ملکوتي

دو نکته

دفع استعجاب از آب خواستن حضرت علي اکبر(ع)

احساس تنهايي سيدالشهداء(ع) پس از شهادت علي اکبر(ع)

محل غِمار رحمت الهي

وعده تو کردي و او به جا آورد

اصحاب حضرت حسين(ع)

زبدگان قلیل

واماندگان از سعادت ابدی

مراتب معنوي اصحاب سيدالشهداء(ع)

پرده برداري سيدالشهداء(ع) از مقام اصحاب خود

بیعت اصحاب با زینب کبری(ع)

علي(ع) و نکوهش يارانش

عشق ورزي اصحاب سيدالشهدا(ع) به شهادت در کلام رسول خدا(ص)

سادات شهداي امت

خوشا به حال سرزمين کربلا

شهداي بي نظير

منزلت والاي انساني

کشف غطاء

مقامات عرفاني اصحاب

نکته

 

اَللّهُمَّ خُصَ‏ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى‏ وَ ابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الْعَــنِ الثَّانِىَ ثُمَّ الثَّالِثَ ثُمَّ الرَّابِعَ اَللَّهُمَّ الْعَنْ يزيدَ بنَ معاويةَ خامِساً، وَ الْعَنْ عُبَيدَ اللهِ بْنَ زِيادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى‏ سُفْيانَ وَ آلَ زِيادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى‏ يَوْمِ الْقِيمَةِ

تبعيت محض از معصومين(ع)

مصداق يابي

تقيّه

اسلوبي سازگار با فطرت انساني

شيعه و عمل به تقيّه

مدرک قرآني تقيّه

تقيّه و شجاعت

رمز ماندگاري شيعيان

کشته شدن بي ثمر

تاکتيک‌هاي مبارزاتي شيعه

موارد توصيه شده به کتمان حق

تشيع عرفا و تقيه آنان

قاعده اهم و مهم

تقيه مداراتي

نکته

 

اَللّهُمَّ لَک الْـحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکرينَ لَک عَلى‏ مُصابِهِمْ اَلْـحَمْدُ للهِ عَلــى‏ عَظيمِ رَزِيّتى‏ اَللّهُمَّ‏ ارْزُقْنى‏ شَفاعَةَ الْـحُسَينِ يوْمَ الْوُرُودِ، وَ ثَبِّتْ لى‏ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَک‏ مَعَ‏ الْـحُسَينِ وَ اَصْحابِ الْـحُسَينِ الَّذينَ بَذَلُوا مُهَجَهُــمْ

دُونَ الْـحُسَينِ عَلَيهِ السَّلامُ

توحيد و ولايت

حکایتی شیرین

معراج یونسی

هماهنگی تشریع و تکوین

ارزش حمد الهی

اختصاص حمد به حضرت حق جل جلاله

حمد شاکران

حمد و شکر بر بلاء

تجلّی رحمت الهی در بلاها و رنج‌ها

درخواست محرومیّت

رنج غیرقابل تحمل هجران و فراق برای سالک

امید و نشاط در اوج بلا

طریق کشف نعمت یا نقمت بودن بلا

مصیبت در دین

فنای در امام

دید مُلکی و ملکوتی به مصائب کربلا

شفاعت

توسعه در معنای شفاعت

پذیرش شفاعت شفیعان

رزق شفاعت

شفاعت سید الشهداء(ع)

عمر دوباره به برکت شفاعت امام حسین(ع)

اثر ایثار نان به زن و کودک نصرانی

دعای امام حسین(ع) در حق زائرانش

جذبه انس با حضرت سید الشهداء(ع) در محشر

نفوس راجيه و نفوس مغروره

سخنی از فیض کاشانیﹼ

ثباتِ قدمِ صدق

ثبات قَدَمَ، شرط لازم در سیر و سلوک الی الله

رمز راه‌یابی به ساحل سعادت ابدی

آثار چشمگیر ثبات قدم

اعتماد به حضرت حق در همه امور

طریق تحصیل ثبات قدم در دنیا و آخرت

استوارتر از کوه

باریک‌تر و تیزتر از شمشیر

ثبات قدم شرط یاری نمودن حسین(ع)

 

طريقه خـتم زيارت عاشورا

طريقه ختم زيارت عاشورا

 

خاتمـه

خاتمه

منابع و مآخـذ

مقدمه ناشر: 

حسین، عاشورا، کربلا...

این‌ها نام‌هایی است که دل هر عاشق شیدایی را به لرزه درآورده و گوهر اشک را بر گونه‌ سالکان کوی حضرت جانان جاری می‌سازد. حسین، همان مظهر اسم جلاله الله که با جلوات عاشورایی‌اش در اقلیم کربلا، عرشیان و فرشیان را متحیّر ساخت، نه تنها عالم امکان را مات و مبهوت خویش نمود، بلکه به ذات کبریایی حضرت احدیت چنان واصل گردید که او «جَلَّ و اَعلی» خود به زیارتش جلوه‌گر شد.

آری زیارت عاشورا - همان یگانه زیارت منسوب به حضرت حق - با دریایی از معارف ژرف و حقایق توحیدی‌اش، چنان گنجینه‌ای فراهم آورده است که بی شک همه عاشقان عطشان عاشورایی‌اش را سیراب، و تمام والهان شیدای شهادت جویش را به وصل حضرت جانان رهنمون می‌سازد. لذا نشستن بر سر سفره نورانی این زیارت و تعمّق در معارف شگرف آن، توشه بی کم و کاستی را برای زائرش به ارمغان خواهد آورد که این خود ضرورت پرداختن هرچه بیشتر به شرح و توضیح فرازهای بلند آن را روشن می‌سازد.

در این مجال، نشر تراث مفتخر است برای نخستین بار نسخه صحیح زیارت عاشورای مرحوم آیهٔ الله سید علی آقا قاضی «قدّس سرّه» و طریقه ختم آن را که به واسطه دو تن از برجسته‌ترین تلامذه آیهٔ الحق مرحوم علامه طباطبایی «رضوان الله تعالی علیه»، حضرت آیهٔ الله سید عبدالله جعفری تهرانی و حضرت آیهٔ الله شیخ علی آقا پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) «قدّس الله سرّهما» در اختیار مؤلّف محترم قرار گرفته است را منتشر نماید. بی تردید نکات برجسته و معارف توحیدی نابی که در شرح و توضیح فرازهای مختلف این زیارت در این مجموعه نفیس و کم نظیر گرد آمده است دریچه‌های تازه‌ای را برای خروج از عالم کثرت و وصول به عالم وحدت پیش روی سالکان طریق قرب حضرت احدیت می‌گشاید که به راستی می‌توان کیمیای وصلش نامید.

حقیر ضمن سپاس بیکران در پیشگاه حضرت حق، بر خود لازم می‌دانم از مؤلف محترم که افتخار طبع این اثر وزین و مجموعه ثمین را همچون آثار پیشینشان به انتشارات تراث داده‌اند تشکر و قدردانی کنم؛ رزقنا الله و ایاکم من برکات زیارهٔ الحسین و انوار شفاعته.

 

سید احمد طباطبایی ستوده

تهران - تابستان ۱۳۹۴

مقدمه مؤلف: 

بسم الله الرحمن الرحيم

اَلحمدُ لله الَّذي هَدانا سُبُلَ السَّلام وَ نهانا عَنِ اتّباع خُطواتِ الشَّيْطان و الصَّلوةُ و السَّلامُ عَلي اَفْضَلِ مَنْ دَعا اِلي سَبيلِ رَبِّـه بالحکمَةِ و المَوْعِظَةِ الْحَسَنَـةِ سَيِّدنا و نَبِّينا اَبي القاسمِ المُصْطَفي محمّد صلی الله علیه  و عَلي اَهلِ بَـيْتِه الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ وَ اللَّعْنُ الدّائِمُ عَلَي اَعدائِهم اَجمَعين مِنَ اْلآنَ اِلَي قيامِ يَوْمِ الّدين؛ يا بقية الله! آجرَک الله في مُصيبةِ جَدِّکَ الْحُسَيْن علیه‌السلام.

از دوران طفوليت که به مسجد و هيئت مي‌رفتم و پاي منبر اهل علم مي‌نشستم و سخنان و مواعظ حيات بخششان را مي‌شنيدم، يکي از اموري که همواره متذکر مي‌شدند، التزام به قرائت زيارت عاشورا بود و از آثار و برکات چشم گير و بي شمار دنيوي و اخروي و معنوي آن، روايات و حکاياتي را نقل مي‌کردند.

هر چه از زمان مي‌گذشت و با اقبال بزرگان دين و ملازمت اهل معرفت، نسبت به چنين زيارتي بيشتر مواجه مي‌شدم، اين دغدغه در درون جانم شدت مي‌يافت که اي گم کرده راه و اي از مقصد جا مانده! بيا و نسبت به چنين زيارتي کاري کن، شايد در اين دامگه پهناور دنياي دون، عروهٔ الوثقی‌ و حبل متینی شود که با تمسک و اعتصام به آن بر حضرت حسين(علیه‌السلام) که قبله اهل بلا و قتيل دشت کربلا و سلطان عشق و آموزگار عشق و قتيل عشق است راه پيدا کني؛ لذا بر آن شدم تا در جمعي از ارادتمندان به ساحت قدسی آن حضرت به شرح اين زيارت نوراني پرداخته و سيري در معارف آن داشته باشم، بدان اميد که قطره‌اي از چشمه جوشان مهرش را به کام دلم بچشاند و نهال خشکيده وجودم را شاداب و سر سبز کند و با اکسير نگاه و جذبه آتشينش به کيمياي وصل حضرت جانان جل جلاله راه پيدا کرده و به دريافت مدال پر رمز و راز کمال عبوديت مفتخر گردم و لذت و شيريني غير قابل توصيفش را ادراک نمايم.

سیری در معارف زیارت عاشورا - بر اساس نسخه آیت الله حاج سید علی آقا قاضی
نویسنده/مؤلف: 
ص. ج.
تاریخ چاپ اثر: 
۱۳۹۴/۰۷/۰۱
تعداد صفحات: 
۴۱۵ص.
نوبت چاپ: 
اول - پائیز ۱۳۹۴
شمارگان: 
۱,۰۰۰نسخه
نوع جلد: 
جلد سخت(گالینگور)
قطع: 
وزیری
فهرست مطالب: 

سخن آغازین

زیارت عاشورا

عروج سالک زائر در پرتو زیارت عاشورا

 

کیمیای وصـل

کیمیای وصل

مبادا در الفاظ بمانی

اظهار عشق باطنی به حضرت حسین(ع)

طریق کشف راه‌یابی بر قلب حضرت حسین(ع)

سند زیارت عاشورا

معنای زیارت

زیارت‌نامه مأثور و غیرمأثور

بقاء روح پس از مرگ مادی

توانمندی روح پس از مرگ

تضمین‌های زیارت عاشورا و حدیث قدسی بودن آن

حدیث قدسی

آثار زیارت عاشورا

بالاترین توسل

نمونه‌ای از آثار دنیوی زیارت عاشورا

نمونه‌ای از آثار اخروی زیارت عاشورا

توصیه برزخی علامه امینی(ره)

آثار معنوی زیارت عاشورا

زیارت عاشورا در توصیه حضرت ولی عصر(عج)

توصیه به قرائت هر روزه زیارت عاشورا

زیارت عاشورا در عمل و توصیه اهل کمال و معرفت

توصیه‌های سه‌گانه آخوند ملافتحعلی سلطان‌آبادی(ره)

سرّ توصیه به نماز وحشت در هر شب

التزام اهل سلوک به قرائت زیارت عاشورا

 

السَّلامُ عَلیکَ یا اَبا عَبدِالله

آسانترین ابزار تکریم

چو نامت بشنوم بیهوش گردم

رقص جان

جامع‌ترین ادب و دعا

سلام از اسماء حسنای الهی

سلام بر ذوات طاهره معصومین(ع)

سلام و صلوات

طریق راه‌یابی به منزلت سلام

ادراک شب قدر و شهود منزلت سلام

حضور در محضر

توصیه‌ای راه‌گشا از فقیه عارف

اباعبدالله

معانی اباعبدالله(ع)

پایین‌ترین مرتبه عبودیت

عالی‌ترین مرتبه عبودیت

اقتضای عبودیت و عمل به تکلیف اَهمّ

 

اَلسَّلام عَلَیْکَ یَا بْنَ رسـولِ الله، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْـمُؤْمِنیــن

وَ ابْنَ سَیِّد الْوَصییّن، اَلسّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمین

تبار شناسی

تبارشناسی سپهسالار عشق

اصالت خانوادگی

سرّ انتساب به رسول الله(ص)

انتقال نسب و قرابت از طریق زنان در اسلام

انتقال نسب از طریق زنان در روایات

لقب امیرالمؤمنین(ع)

لقب سید الوصیین(ع)

شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی پیامبر(ص)

حدود اختیارات وصی

تجلی بخش نبوّت نبوی

اعتقاد شیعه

سرور و سرآمد اوصیا

نام مبارک فاطمه(س)

سر نامگذاری دختر پیامبر(ص) به فاطمه(س)

لقب سیدهٔ نساء‌العالمینﹹ

اخذ تمام دین از فاطمه(س)

حسین(ع) ثمره مجمع فضایل ظاهری و باطنی

عصاره روایات در عظمت شخصیت فاطمه زهرا(س)

ولادت ثانی

خودکشی مذموم و خودکشی ممدوح

فرزند روحانی

نکته لطیفی از علامه طباطبایی(ره)

جایگاه پدر روحانی و حقیقی

برتری حقوق پدر روحانی بر پدر جسمانی

توصیه‌ای از آیهٔ الله جعفری(ره) به سالکان کوی دوست

اشارات

 

اَلسَّلامُ عَلَیک یا ثارَ الله و ابْنَ ثاره وَ الْوِتْرَ الْـمَوْتور

ثار الله

خون خدا

قرب ذاتی و قرب اسمایی و صفاتی

خونی که خون‌خواهش خداست

خون‌خواهی از تمامی ظالمان بر حضرت حسین(ع)

خون‌بهای حضرت حسین(ع)

نکته

دُردانه هستی

 

اَلسَّلامُ عَلَیک وَعَلَى الْأَرْواحِ الَّتى‏ حَلَّتْ بِفِنآئِک، عَلَیکمْ مِنّى‏

جَمیعاً سَلامُ الله اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیلُ وَالنَّهارُ

فنای در دریای کران ناپیدای حسینی

ظهور دادن تولّی

فِنا و فَنا

از ادعا تا عمل

لحوق اصحاب حسین(ع) به آن حضرت

لحوق فضه خادمه

کیمیاگری فضه خادمه

زهد، رمز کمال‌یابی فضه خادمه

عقب افتاده‌تر از حیوانات

نکته

ابلاغ سلام الهی

وحدت جهت

 

یا اَبا عَبْدِ الله، لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیةُ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِک عَلَینا،

وَعَلــى‏ جَمیعِ اَهْلِ‏الْإِسْلامِ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتْ مُصیبَتُک فِى السَّمواتِ،

عَلى‏ جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ

تقدم علّی جرم بر جریمه

جایگاه تعلیم دهنده خوبی‌ها در عالم هستی

تأثر موجودات در عزای حسین(ع)

اظهار حال خود

 

فَلَعَـنَ الله اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْـجَوْرِ عَلَیکمْ اَهْلَ الْبَیتِ، وَ لَعَنَ الله اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ، وَ اَزالَتْکمْ عَنْ‏ مَراتِبِکمُ الَّتى‏ رَتَّبَکمُ الله فیها، وَ لَعَنَ الله اُمَّةً قَتَلَتْکمْ، وَ لَعَنَ الله الْـمُمَهِّدینَ لَـهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکمْ، بَرِئْتُ اِلَى الله وَ اِلَیکمْ مِنْهُمْ‏ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیآئِهِم

استحقاق شدیدترین لعن‌ها

ظلم بر اهل‌بیت(ع)

چهار گروه لعن شده در زیارت عاشورا

گروه اول

پایه‌گذاران سنت‌های انحرافی

بنیان‌گذاران سکولاریسم در اسلام

معاویه و جدایی دین از سیاست

شگرد تجاهل

گروه دوم و غضب حکومت ظاهری

علل مخالفت خواص با علی(ع)

گروه سوم

گروه چهارم

هموارکنندگان جنگ با اهل‌بیت(ع)

دین به دنیای دیگران فروختن

حریّت حر بن یزید ریاحی

دو نکته

سرّ تکرار لعن

اعلام برائت و توسعه در متعلق تبرّی

معیار برائت و عمق بخشیدن به دشمن‌شناسی

معنای لعن

سلب توفیق، از ظهورات لعن الهی

انشاء و اِخبار لعن

فرق لعن و نفرین و سبّ

پیوند دوستی که قطع گردید

نهی از سبّ و ناسزاگویی

توصیه‌ای راه‌گشا

نهی از ناسزاگویی به شیطان و حیوانات و بادها و روزگار

دفع شبهه از سبّ و ناسزاگویی در قرآن و روایات

بصیرت باطنی

لعن در قرآن کریم

هماهنگی زیارت عاشورا با قرآن

جاذبه و دافعه در اسلام

اصل اوّلی در جاذبه و دافعه

جاذبه و دافعه، اقتضای فطرت توحیدی

جاذبه و دافعه تربیت‌ شدگان در مکتب اهل‌بیت(ع)

آثار سوء لعن و بی‌حرمتی به اهل توحید و معرفت

جاذبه قدرتمند و دافعه نیرومند اهل‌بیت(ع)

تولّی و تبرّی

تولّی محض و عدم راه یابی به کمال

نشانه صدق در محبّت

تهی کردن جامعه از تبری، شگرد ظالمان

اساس راه سلوک

سامان بخش سیر سالک

محبت و محبوبیت در سایه تولی و تبری

جلوه‌های تولی و تبری

 

یا اَبا عَبْدِ الله، اِنّى‏ سِلْمٌ لِمَنْ‏ سالَمَکمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکمْ اِلى‏ یوْمِ الْقِیامَةِ

داشتن موضع

بی‌تفاوتی و خروج از طریق عبودیت

سکوت مذموم

اظهار منتهای صلح و ستیز

فراتر از محبت و عداوت قلبی

استمرار خط صلح و ستیز

روایتی تکان‌دهنده

نمونه‌های عینی

 

وَ لَعَنَ اللهُ آلَ زِیادٍ وَآلَ مَرْوانَ، وَ لَعَنَ اللهُ بَنى‏ اُمَیةَ قاطِبَةً، وَ لَعَنَ اللهُ ابْنَ مَرْجانَةَ، وَ لَعَنَ‏ اللهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ، وَ لَعَنَ اللهُ شِمْراً

حاکمیّت ناپاکان

آل زیاد

آل مروان

بنی امیه

علّت انحطاط مسلمانان در کلام علامه طباطبایی(ره)

راز تقسیم خلفاء به راشدین و غیرراشدین

حادثه عاشورا و براندازی حکومت بنی‌امیه

قاطبهًٔ

ملاک لعن

رضایت به گناه دیگری و نزول عذاب

ملاک خوبی و بدی

ملاک برادری امام(ع)

محبت و تبعیت، ملاک اهلیت

گفتاری از علامه طباطبایی(ره)

گمراهی تمامی نسل‌های بنی‌امیه

پسر مرجانه

عمر بن سعد ابی وقاص

نفرین سید الشهداء(ع)

شمر بن ذی الجوشن

درسها و عبرت‌ها و ضرورت‌ها

ضرورت محاسبه دائمی

حکایتی از فقیه عارف

رمز مغبوط شدن

 

وَ لَعَنَ الله اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَاَلْـجَمَتْ‏ وَتَنَقَّبَتْ وَ تَهَیَّأَتْ لِقِتالِک

زمینه سازان و تقویت‌کنندگان جبهه دشمن

دشمن‌شناسی در دعای برای مرزداران

وظیفه ما در مقابل جبهه حق و جبهه باطل

 

بِاَبى‏ اَنْتَ وَ اُمّى

تفدیه

بیانی از عارف شیدایی در صدق تفدیه

تفدیه حقیقی و تفدیه تنزیلی

تفدیه در زیارت عاشورا

 

لَقَدْ عَظُمَ مُصابى‏ بِک

مراتب مصیبت

نقش معرفت در ادراک مرتبه مصیبت

خودت را پیدا کن

مصیبت محروم شدن از نماز شب

مصیبت بر انسان کامل

مرگی که ملامت ندارد

بزرگی مصیبت لجاجت اهل باطل با اهل حق

دردناک‌ترین مصیبت

مصیبت غیبت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف

 

فَاَسْئَلُ الله الَّذى‏ اَکرَمَ مَقامَک وَ اَکرَمَنى‏ بِکَ اَنْ یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ امامٍ مَنْصورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آله

مقام کرامت

ظهور عینی کرامت الهی

خصیصه سیدالشهداء(ع)

زیارت سیدالشهداء(ع) آرزو و خواسته عرشیان

جلوه‌های اکرام الهی در حق زائران سیدالشهداء(ع)

نکته‌ا‌ی توحیدی

وسعت معنای رزق

دوام اکرام الهی

عجز از درک عظمت خون‌خواهی حسین(ع)

عظمت مقام شهید و شهادت

امام منصور

تحقق وعده الهی

توجه به منتقم

معیّت با امام منصور

لوازم آرزوی معیت با امام منصور

سبک زندگی منتظر حقیقی

تبارشناسی امام منصور

نکته‌ای توحیدی

سرّ صلوات بر محمد و آل او

فرمان به فرستادن صلوات

جلوه‌هایی از آثار صلوات

سرّ درخواست صلوات بر محمد و آل محمد(ع)

طلب رحمت خاصه الهیه برای خود

طلب دوام رحمت الهی برای خود

ضرورت اظهار تشکر از ذوات مقدسه معصومین(ع)

شفیع قرار دادن

تجدید عهد ازلی

کلامی از مفسر بی‌بدیل

سرّ صلوات در بیان علامه طباطبایی(ره)

مراقبت در فرستادن صلوات

صلوات بَتراء

 

اَللّهُمَّ اجْعَلْنى‏ عِنْدَک وَجیهاً بِالْـحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ فِى الدُّنْیا وَ الْأخِرَةِ

مقام وجاهت عندالله و دغدغه زائر

طریق دست‌یابی به مقام وجاهت عندالله

طلوع سلطان معرفت

بهترین وسیله تقرّب

جذب فیض الهی

سابقه توسل

توسل حضرت آدم(ع) به خمسه طبیّه(ع)

توسل انبیاء(ع) به محمد و آل محمد(ع)

توسل به ذات یا مقام قرب اولیای الهی(ع)

معنای توسل

استواری توسل

هماهنگی توسل با توحید

توسل در فرهنگ شیعه

علی گندابی و عنایت حسینی

نهایت بدبختی

وجاهت حقیقی

عبودیت، رمز وجاهت

تفاوت دلدارها

وجاهت ارزشمند

سخنی از علامه مجلسی(ره) در جوشش بیشتر فیض الهی

قلمرو تأثیر توسل

توحید و ولایت

وجاهت از طریق شهود مقام ولایت

حکایتی از حاج محمد رحیم آبگوشتی

 

یا اَبا عَبْدِالله اِنّى‏ اَتَقَرَّبُ اِلَى‏ اللهِ وَاِلى‏ رَسُولِهِ، وَ اِلَى‏ اَمیرِالْـمُؤْمِنینَ، وَ اِلَى‏ فاطِمَةَ وَاِلَى الْـحَسَنِ، وَ اِلَیک بِمُوالاتِک، وَ بِالْبَرآئَةِ مِمَّنْ قاتَلَک وَ نَصَبَ لَک الْـحَرْبَ، وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْـجَوْرِ عَلَیکُمْ،  وَ اَبْـرَءُ اِلَى اللهِ وَ اِلَى‏ رَسُولِهِ‏ مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِک، وَ بَنى‏ عَلَیهِ بُنْیانَهُ، وَ جَرىَ فى‏ ظُلْمِهِ، وَ جَوْرِهِ عَلَیکُمْ وَ على‏ اَشْیاعِکمْ، بَرِئْتُ‏ اِلَى الله وَ اِلَیکمْ مِنْهُمْ، وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى الله، ثُمَّ اِلَیکمْ بِمُوالاتِکمْ وَ مُوالاةِ وَلِیکمْ، وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِکمْ وَ النَّاصِبینَ لَکمُ الْـحَرْبَ، وَ بِالْبَر آئَةِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ

تقاضای راهیابی به مقام قرب الهی

معنای قرب

قرب ذاتی

قرب شهودی

درخواست قرب شهودی

عمده مانع قرب شهودی

تقرب به مظاهر اتمّ

طریق راه‌یابی به مقام قرب الهی و اُنس با اهل‌بیت(ع)

نکته

راه‌یابی به بطون قرآن و کلمات معصومین(ع)

سر تکرار تولی و تبرّی

تولّی عاری از تبرّی

دوام تولی و تبری شرط راه‌یابی به مقام قرب

فرق انسان و مَلک

مصداق اتمّ عبودیت

دوستی صمیمی با اهل‌بیت(ع) و دوستانشان

 

اِنّى‏ سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ‏ حارَبَکمْ وَ وَلِىٌّ لِمَنْ والاکمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عاداکمْ

نقشه راه زائر سیدالشهداء(ع)

گستره دشمنی با دشمنان اهل‌بیت(ع) و مراقبه زائر

ضرورت رهایی زائر از اسارت‌ها

 

فَاَسْئَلُ الله الَّذى‏ اَکرَمَنى‏ بِمَعْرِفَتِکمْ وَ مَعْرِفَةِ اَوْلِیآئِکمْ وَ رَزَقَنِى الْبَرآئَةَ مِنْ اَعْدآئِکمْ اَنْ یـَجْعَلَنى‏ مَعَکمْ فِى الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ

زیباترین جلوه خیر کثیر

طریق معرفهٔ الله

عینیت معرفت امام با معرفت الهی

تنها راه درک مقام ولایت مطلقه در بیان علامه طباطبایی(ره)

تجلی توحید در زیارت عاشورا

مراتب معرفت

معرفت موالیان حضرات معصومین(ع)

معیّت با معصومین(ع)

توصیه‌ای از فقیه عارف

نعمت ولایت

جدا ناپذیری از معصوم(ع)

ظرف ظهور حقایق

ارتباط با اولیای الهی در بهشت موعود

آرزوی حکیم الهی قمشه‌ای(ره)

معیت در طریق و مقصد

سخنی از سر شرم و حیا

 

وَ اَنْ یثَـبِّتَ لى‏ عِنْدَکمْ قَدَمَ‏ صِدْقٍ فِى الدُّنْیا وَ الْأخِرَةِ

قدم صدق

منزلت و مقام صدق

قدم گذاشتن در وادی عشق

نامه‌ای عرفانی در نومید نشدن سالک

درخواست ثبات قدم از معصومین(ع)

صدق در همه شؤون وجودی

نشانه صدق در عبودیت در کلام آیهٔ الله ملکی تبریزی(ره)

نقد و نظرات

نوشتن نقد و نظر

کیمیای وصل ( 2 جلد )

کیمیای وصل ( 2 جلد )

نوشتن نقد و نظر

30 سایر محصولات این شاخه: